O protagonismo do banal e a performance nas bandas desenhadas documentais
DOI:
https://doi.org/10.21814/vista.2964Keywords:
Documentary comics, banal, ordinary man, performance, self-referenceAbstract
The aim of this paper is to analyse the north-american comics strategies from the 60’s, especially that ones produced by Robert Crumb and Harvey Pekar and to rethink their influence in contemporary documentary comics, in which the self-reference and the banality become evident properties of the modern comics. The proposition here is to open the dialogue with the theory of performance, from Paula Sibilia, the presence of the ordinary men in the media and, ultimately, Graeme Turner’s “demotic turn” and John Hartley’s “democratainment” concepts.
Downloads
References
Baudelaire, C. (1996). Sobre a Modernidade. São Paulo: Paz e Terra.
Cirne, M. (2000). Quadrinhos, sedução e paixão. Petrópolis: Vozes.
Davidson, S. (1970). Gung Ho! All American comicks. Amsterdão: OM & Arcanum.
Eco, U. (2001). Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva.
Figueiredo, V. L. (2014). Fábulas da vida obscura: imagens técnicas e anonimato. Revista Rumores. No 15, V. 8, 7-26.
Fresnault-Deruelle, P. (1980). O espaço interpessoal nos comics. In Helbo, André (ed.). Semiologia da representação (pp.125-135). São Paulo: Cultrix.
Moya, A. (1986). História das histórias em quadrinhos. Porto Alegre: L&PM.
Muanis, F. (2013). O quadrinho documental e a tradução da cidade. Revista Nona Arte, V. 2, No 1, 45-67.
Muanis, F. (2014). Dokumentarische Comics als Übersetzung des Alltäglichen. Zeitschrift für Medienwissenschaft. No 11, 49-64.
Pekar, H. (2006). Bob & Hary: dois anti-heróis americanos. São Paulo: Conrad.
Sahagun, A. (1971). El comic de la contracultura. Estudios de Información: los comics, No 19-20, 239-276.
Schikowski, K. (2009). “Folks, I’m going to speak plain...”: Robert Crumb und die Entwicklung der autobiographischen Comic-Erzählung. Text + Kritik: comics, mangas, graphic novels. V. 9., 90-109.
Serelle, M. (2014). A guinada dos populares: mídia e vida social no Brasil. In Anais do XXIII Encontro Anual da COMPÓS. Belém do Pará: UFPA.
Sibilia, P. (2015). Autenticidade e performance: A construção de si como personagem visível. Revista Fronteiras: Estudos Midiáticos, V. 17, No.3, 353-354. Consultado em: http://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/fem.2015.173.09/4984
Sibilia. P. (2008). O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
Turner, G. (2010). Ordinary people and the media: the demotic turn. Londres: Sage.
Vigil, L. (1971). El comic underground em los estados unidos. Estudios de Información: los comics, No. 19-20, 101-128.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright, providing the journal with the right of first publication. The work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.