Visualidades sociotécnicas da cidade no jogo eletrônico Watch_Dogs
DOI:
https://doi.org/10.21814/vista.3030Keywords:
city, representations, electronic games, virtual urban lifeAbstract
The purpose of this study is to discuss about the influence of electronic games on the socio- technical construction of the representations of cities ─ in particular the city of Chicago ─ which are presented through mechanisms that generate a virtual urban experience from observations of the physical cities, made up by socio-technical way, in an overlap between man and machine. This article therefore consists in an attempt to see how the navigable three-dimensional space of the electronic game with open world design, the Watch_Dogs title, makes use of its structures and corresponding regulations as nonhuman program to conform images of the physical city and its urban dynamic, making visual observations of this urban at various levels of communicational expression.
Downloads
References
Amaral, L. (2012). Arqueologia da R.U.A: narrativas em Realidade. Urbana. Aumentada. Quando o encontro se transforma em um território artístico, coletivo e expandido. Visualidades, Vol. 10 No 2. Consultado em: https://www.revistas.ufg.br/VISUAL/article/viewFile/26549/15143.
Becker, H. (1996). A escola de Chicago. Maná, Vol. 2 No 2, 177-188.
Benjamin, W. (1987). Rua de mão única: obras escolhidas. São Paulo: Editora Brasiliense.
Brandão, C. A. L. (2006). As cidades da cidade, in Brandão (org.). As cidades da cidade (pp. 9-20). Belo Horizonte: Editora UFMG.
Braudel, F. (1984) Las ciudades, in Braudel. Civilización material, economía y capitalismo, siglos XV-XVIII. Tomo I: Las estructuras de lo cotidiano: lo posible y lo imposible (pp. 418-489). Madrid: Alianza Editorial.
Calvino, I. (1990). As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras.
Canevacci, M. (2004). Metrópole comunicacional. Revista USP, No 63, 110-125.
Carlos, A. F. A. (2007). O espaço urbano: novos escritos sobre a cidade. São Paulo: Labur Edições.
Castells, M. (2004). A galáxia internet: reflexões sobre internet, negócios e sociedade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Certeau, M. de. (1994). A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes.
Di Felice, M. (2009). Paisagens pós-urbanas: o fim da experiência urbana e as formas comunicativas do habitar. São Paulo: Annablume.
Domènech, J. M. C. (2013) Enquanto a cidade dorme, in Costa & Buitoni (orgs.). A cidade e a imagem (pp. 51-110). São Paulo: Editora In House.
Hentschke, R. R. (2012). Caminhante: Espaço urbano, espaço digital e suas relações. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) ─ Faculdade de Arquitetura, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Jacobs, J. (2003). Morte e vida das grandes cidades. São Paulo: Martins Fontes.
Jenkins, H. (2004). Game design as narrative architecture, in Wardrip-Fruin & Harrigan (eds.). First person: new media as story, performance and game (pp.118-130). Cambridge: The MIT Press.
Juul, J. (2005). Half-real: video games between real rules and fictional worlds. Cambridge: MIT Press.
Lefebvre, H. (2001). O direito à cidade. São Paulo: Centauro.
Lopes, T. R. C. (2014). Algoritmos performativos de deriva: o caminhar como prática estética em aplicações para dispositivos móveis, in Congresso Brasileiro De Ciências Da Comunicação, Foz do Iguaçu. Anais... Foz do Iguaçu.
Luhmann, N. (2006). La sociedad de la sociedad. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.
Lynch, K. (1960). A imagem da cidade. Lisboa: Edições 70.
Meia, A. (1999). A sociologia das cidades. Lisboa: Editorial Estampa.
Nitsche, M. (2008). Video game spaces: image, play and structure in 3D worlds. Cambridge: MIT Press.
Nogueira, L. (2008). Narrativas fílmicas e videojogos. Covilhã: Labcom.
Paula, J. A. de. (2006). As cidades, in Brandão (org.). As cidades da cidade (pp. 21-34). Belo Horizonte: Editora UFMG.
Poole, S. (2014). The truth about smart cities: 'in the end, they will destroy democracy'. 2014. Consultado em: https://www.theguardian.com/cities/2014/dec/17/truth-smart-city- destroy-democracy-urban-thinkers-buzzphrase.
Reynolds, M. (2013). 'Watch Dogs' will be "pushed further" on PS4, "easier" to develop for. Consultado em: http://www.digitalspy.com/gaming/ps4/news/a461011/watch-dogs- will-be-pushed-further-on-ps4-easier-to-develop-for/.
Rosa, G. C. da. (2013). A cidade através da imagem: a fronteira entre experiência do vivido e experiência midiática nos espaços urbanos. Orson: Revista dos Cursos de Cinema do Cearte, Vol. 1, 57-73.
Sant'anna, M. J. G. (2003). A concepção de cidade em diferentes matrizes teóricas das Ciências Sociais. Revista Rio de Janeiro, No 9, 91-99.
Simmel, G. (2005). As grandes cidades e a vida do espírito. Mana: estudos de antropologia social, Vol. 11 No 2, 577-591.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright, providing the journal with the right of first publication. The work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.