In/Visibilities and Pseudo/Visibilities: the black woman’s portrait in the Bemposta chapel in Lisbon (1791-1792)

Authors

  • Giuseppina Raggi Centre for Social Studies (CES), University of Coimbra, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.21814/vista.3055

Keywords:

Giuseppe Trono, Bemposta chapel, enslaved and free African women, Queen Mary I, Black subjectivities in 18th century Lisbon

Abstract

Giuseppe Trono’s painting in the Bemposta chapel, produced in 1791-1792, is the most representative artwork related to the social policies implemented by the Queen Mary I. This article focuses on the historical and artistic analyses to frame the political and religious context, and to clarify its misunderstood iconography. The cult of the Sacred Heart, instituted in 1779 by Pope Pius VI, is crucial to reframe the meaning of the painting. The new approach offers an original interpretation of the black woman who is represented in it. Her identity and biography are brought to the light. Her subjectivity is compared to the more known biographies of the enslaved black dwarfs, who lived at the Portuguese royal court, mainly the female dwarf Rosa of the Sacred Heart, portraited in Mascarada Nupcial by José Conrado Roza (1788). Her in/visibility is compared, also, to the ‘silence’ about the black presence in the painting The earthquake of 1755 by João Glama (2nd half of 18th century).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Academia Militar. (Eds.). (2005). D. Catarina de Bragança e o Paço da Rainha. Lisbon: Europress.

Beirão, C. (1944). D. Maria I, 1777-1792. Lisbon: Emprensa Nacional de Publicidade.

Bethencourt, F. (2015/2013). Racismos: das cruzadas ao século XX. Lisbon: Temas & Debates.

Bindman, D.; Gates, H. L. Jr.; Dalton K. C.C. (Eds). (2011). The image of the Black in Western Art. The Eighteenth century. Part III. Harvard: University Press.

Boyd, A. (2009). Diário de William Beckford em Portugal e Espanha. Lisbon: Biblioteca Nacional.

Borges, N. C. (1986). História da Arte em Portugal – Do Barroco ao Rococó. Vol. 9. Lisbon: Publicações Alfa.

Braga, I. M. R. M. D. (2009). Os «Pretos da Rainha». Serviçais exóticos na Corte de D. Maria I. In Atas do IV Congresso Histórico de Guimarães, Do Absolutismo ao Liberalismo, vol.2 (pp.36-67). Guimarães: Câmara Municipal de Guimarães.

Caldeira, A. (2017). Escravos em Portugal. Das origens ao século XIX. Lisbon: A Esfera dos Livros.

Canosa, R. & Colonnello, I. (2004). Storia della prostituzione in Italia. Dal Quattrocento alla fine del Settecento. Rome: Edizioni Multimediali.

Castro Henriques, I. (2008). A herança africana em Portugal. Lisbon: CTT.

Degortes, M. (2016). Ensino artístico no estrangeiro e relações internacionais: o caso da Academia Portuguesa de Belas Artes em Roma. In M. J. Neto & M. Malta (Eds.), Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX (pp. 137-148). Casal de Cambra: Caleidoscópio.

Franco, A., Oliveira, F. & Vale, P. Pires de. (Eds.). (2018). Do tirar polo natural. Inquérito ao retrato português. Lisbon: Imprensa Nacional Casa da Moeda.

França, J.A. (1967). A arte em Portugal no século XIX. Vol..I. Lisbon: Editorial Estampa.

Alienor, Conseil des Musées (2013). Un regard, une oeuvre, La mascarade nuptiale. José C. Roza, 1788. Retrieved from https://www.alienor.org/publications/mascarade- nuptiale/

Markl, A. & Bastos, C. (2018). Anatomia de uma pintura. João Glama e O terramoto de 1755. Lisbon: MNAA.

Menozzi, D. (2001). Sacro Cuore. Un culto tra devozione interiore e restaurazione cristiana della società. Rome: Viella.

Moita, L. (2005/1955). A Bemposta. O “Paço da Rainha”. Lisbon: Livros Horizontes.

Raggi, G. & Degortes, M. (2018). A pintura de Giuseppe Trono na Capela do Paço da Bemposta – Academia Militar. Lisbon: Edições Colibri

Raggi, G. (2018). Trasformare la cultura di corte: la regina Maria Anna d’Asburgo e l’introduzione dell’opera italiana in Portogallo. Revista Portuguesa de Musicologia, 5/1, 18-30.

Rattansi, A. (2007). Racism. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.

Rossa, W. & Ribeiro, M. Calafate. (2015). Patrimónios de influência portuguesa. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.

Santos, C. M. (2005). Um governo “polido” para Angola. Reconfigurar dispositivos de domínio (1750 – c. 1800). PHD Thesis, Universidade Nova de Lisboa, Lisbon, Portugal. Retrieved from: http://catalogo.bn.pt

Silva, C. (1896). Real Casa Pia de Lisboa. Breve história. Lisbon: Tipografia Brito Nogueira.

Stilwell, I. (2018). D. Maria I. Uma rainha atormentada por um segredo que a levou à loucura. Lisbon: Manuscrito.

Tavares, A. & Pinto, J. dos Santos. (1990). Pina Manique um homem entre duas épocas. Lisbon: Casa Pia.

Downloads

Published

2020-06-30

How to Cite

Raggi, G. (2020). In/Visibilities and Pseudo/Visibilities: the black woman’s portrait in the Bemposta chapel in Lisbon (1791-1792). Vista, (6), 23–42. https://doi.org/10.21814/vista.3055