O blackface em Portugal. Breve história do humor racista

Authors

  • Marcos Cardão Centro de Estudos Comparatistas (CEC), Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.21814/vista.3063

Keywords:

Racism, humor, colonialism, post-colonialism, Portugal

Abstract

The overvaluation of the transgressive capacity of humor tends to put it out of criticism, even when humorous exercise generates racist stereotypes. The hierarchical and discriminatory sys- tem of colonial societies was reinforced by racialized forms of entertainment, namely black-face. Known for its primary racism, blackface humor portrayed the black population as lack of intelligence, lazy, superstitious, etc. Although it is a humorous sub-genre of North American origin, the practice of blackface has internationalized and has also reached Portugal. This arti-cle will make a brief history of racist humor in Portugal, starting by identifying the first comedi-ans who resorted to blackface in the historical context of Portuguese colonialism, while men-tioning recent examples, which reveal how this practice, not only persists, but somehow it has intensified and diversified in the post-colonial context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araújo, M. & Maeso, S. (2016). Os contornos do eurocentrismo: raça, história e textos políticos. Coimbra: CES/Almedina.

Bean, A.; James H. & Brooks, M. (1996). Inside the minstrel mask: readings in nineteenth-century blackface minstrelsy. Hanover/ London: Wesleyan University Press.

Bergo, B. & Nicholls T. (2015). I don’t see color: personal and critical perspectives on white privilege. Pennsylvania: The Pennsylvania State University.

Bethencourt, F. (2015). Racismos. Das cruzadas ao século XX. Lisboa: Temas e Debates.

Bhabha, H. (2005). A questão Outra. Estereótipo, discriminação e o discurso do colonialismo. In M. R. Sanches (Org.) Deslocalizar a Europa: antropologia, arte, literatura e história na pós-colonialidade (pp. 143-166). Lisboa: Edições Cotovia.

Billig, M. (2005). Laughter and Ridicule. Towards a Social Critique of Humour. London/ Thousand Oaks/ New Delhi: Sage publications.

Brown, E. (2019, 27 de março). Mammy Jars Make a Mockery of Black People. Why Are They Still Collected? New Work Times. Consultado em: https://www.nytimes.com/2019/03/27/arts/mammy-jars-black-history-month.html?fbclid=IwAR10jHgs66acOzu3PP9q3pqBHFZIY_9zk6BkSHxp8hveSeTgwc y2Hd2z0XA

Cabecinhas, R. (2007). Preto e Branco: a naturalização da discriminação racial. Porto: Campo das Letras.

Cardão, M. (2014). Fado Tropical. O luso-tropicalismo na cultura de massas (1960- 1974). Lisboa. Edições Unipop.

Cardão, M. (2018). Foram oceanos de amor. Os Descobrimentos Portugueses na cultura pop dos anos 80. New Perspectives on Luso-Tropicalism. Portuguese Studies Review 26 (1), pp. 99-148.

Cardão, M. (2019). Dos fracos não reza a História. Os Heróis do Mar e a invenção do nacionalismo pop. Análise Social, 231, liv (2.o), pp. 256-283.

Castelo, C. (1999). O Modo Português de Estar no Mundo. O Lusotropicalismo e a Ideologia Colonial Portuguesa (1933-1961). Porto: Edições Afrontamento.

Cipriano, R. (2018, 14 de março). Ricardo Araújo Pereira e Mick Hume explicam: liberdade de expressão é o direito a ser ofendido. Consultado em: https://observador.pt/2018/03/14/o-que-e-a-liberdade-de-expressao-o-direito-a-ser- ofendido/

Cox, K. L. (2011). Dreaming of Dixie: how the South was created in American. North Carolina: The University of North Carolina Press.

Critchley, S. (2002). On Humour. London/ New York: Routledge.

Depois de Sabonete... O Parafuso (1961, 20 de dezembro) Plateia, pp. 30.

Desmas, M. (2019), Bruxelles: accusés de racisme, les “Noirauds” ne défileront plus avec le visage teint en noir. Consultado em: https://france3-regions.francetvinfo.fr/hauts- de-france/bruxelles-accuses-racisme-noirauds-ne-defileront-plus-visage-teint-noir- 1638002.html?fbclid=IwAR0kIhR7tiVwOgeRFusa5Yd66F8F0K- ofB5JKJj7uebWHQfmOtH-lRO80xU

Dias, N. (2019, fevereiro). O racismo politicamente correto: modos de usar, Le Monde Diplomatique, n.o 148. Consultado em: https://pt.mondediplo.com/spip.php?article1273.

Du Bois, W.E.B. (2007). The Souls of Black Folk. New York: Oxford University Press Estatuto do indigenato. Consultado em:

https://www.fd.unl.pt/Anexos/Investigacao/7523.pdf

Fanon, F. (1975). Pele Negra Máscaras Negra. Porto: Paisagem.

Freyre, G. (1961). O Luso e o Trópico: Sugestões em Torno dos Métodos Portugueses de Integração de Povos Autóctones e de Culturas Diferentes da Europeia num Complexo Novo de Civilização: o Luso-Tropical. Lisboa: Comissão Executiva das Comemorações do V Centenário da Morte do Infante D. Henrique.

Gates, R. J. (2007). Double negative: the black image and popular culture. Durham/ Lonond: Duke university Press.

Gato Fedorento (2007). Fitness Fascista. Consultado em: https://www.youtube.com/watch?v=dh6ipiAFKjQ

Gato Fedorento (2006). Ta Male! Consultado em: https://www.youtube.com/watch?v=S7698Vvszpw

Gato Fedorento (2010). Obama Português. Consultado em: https://www.youtube.com/watch?v=f7BgL6Jp9AY

Gato Fedorento (2007). Dr. House. Consultado em: https://www.youtube.com/watch?v=Fpv9XZuIYRs

Hall, S. (2003). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London/ Thousand Oaks/ New Delhi: Sage.

Harper, G. (2002). Comedy Fantasy and Colonialism. London/ New york: Continuum.

Henriques, J. G. (2018). Racismo no país dos brancos costumes. Lisboa: Tinta da China.

Hobsbawm, E & Ranger T. (2012). The Invention of Tradition. Cambridge/ New York: Cambridge University Press.

Hornback, R. (2010). Racism and Early Blackface Comic Traditions. New York/ London: Palgrave Macmillan.

Johnson, S. (2012). Burnt Cork: Traditions and Legacies of Blackface Minstrelsy. Amherst/ Boston: University of Massachusetts Press.

Kersey, P. (2011). Hollywood in Blackface: Black Images in Film from Night of the Living Dead to Thor. CreateSpace Independent Publishing Platform.

López, A. J. (2005). Postcolonial whiteness: a critical reader on race and empire. New York: State University of New York Press.

Manso, N. V. (2014, 19 de dezembro). Blackface: dreaming of a white christmas? Público. Consultado em: https://www.publico.pt/2014/12/19/p3/cronica/blackface- dreaming-of-a-white-christmas-1822250

Mello, F. R. (1969). Antologia do humor Português. Lisboa: Afrodite.

Mezzadra, S. (2018). Modos de Ver: Du Bois e Fanon. In M. R. Sanches (org.) Descolonizações: reler Amílcar Cabral, Césaire e Du Bois no séc. XXI (pp. 109-126). Lisboa: Edições 70.

Moore, S. (2016, 21 de setembro) The ‘right’ to sell golliwogs is not something we should be fighting for in 2016, The Guardian. Consultado em: https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/sep/21/right-to-sell-golliwogs-not- something-should-be-fighting-for-in-2016-suzanne-moore?CMP=fb_gu

Moreira, A. (2018). O que é o racismo recreativo. Belo Horizonte: Grupo Editorial Letramento.

Nogueira, R. (2014, 19 de dezembro). Comédia a preto e branco. Público. Consultado em: https://www.publico.pt/2014/12/19/p3/cronica/comedia-a-preto-e-branco-182224

Nowatzki, R. (2010). Representing African Americans in Transatlantic Abolitionism and Blackface Minstrelsy. Baton Rouge: Louisiana State University Press.

Nyaunga, J. J. (1972, 18 de setembro). Até quando o sr. Parafuso no Rádio Clube? Voz Africana, pp. 8.

Oliveira, D. (Produtor) (2018, 17 de maio) Perguntar Não Ofende. Ricardo Araújo Pereira: o politicamente correto é uma forma de censura? [Podcast áudio]. Consultado em: https://www.perguntarnaoofende.pt/pno/ricardo-araujo-pereira

Pereira, R. A. (2017). Reaccionário com Dois Cês. Lisboa: Tinta-da-China.

Pereira, R. A. (2016, 21 de dezembro). Mariquice linguística. Visão. Consultado em: http://visao.sapo.pt/opiniao/ricardo-araujo-pereira/2016-12-21-Mariquice-linguistica

Reichl, S. & Stein M. (2005). Cheeky Fictions. Laughter and the Postcolonial. Amsterdam/ New York: Rodopi.

Robinson, C. J. (2007). Forgeries of memory and meaning: Blacks and the regimes of race in American theater and film before World War II. Chapel Hill: University of North Carolina Press.

Said, E. W. (2003). Culture and Imperialism. Londres: Vintage.

Sammond, N. (2015). Birth of an industry: blackface minstrelsy and the rise of American animation. Durham/ London: Duke University Press Books.

Seth, S. (2018). Pós-colonialismo e a história do nacionalismo anticolonial. Práticas da História, Journal on Theory, Historiography and Uses of the Past 7, 45-75.

Schor, P. & Martina, E. (2016). White Order: Racialization of Public Space in the Netherlands. Dedalus—Revista Portuguesa De Literatura Comparada, 19, 161–188.

Silva, N. A. & Santos, I. F. (2008). Antologia do humor português mas só o que saiu em livro e mesmo assim há uns que, se calhar, não deviam aqui estar e outros que não estão e deviam estar. é como em tudo: 1969/2009 mais ou menos enfim, 18 de Abril de 2008, até à hora do almoço, o mais tardar. Alfragide: Texto Editora.

Solomon, J. & Bulmer, M. (ed.) (1999). Racism. Oxford/New York: Oxford University Press.

Sotiropoulos, K. (2006). Staging Race Black Performers in Turn of the Century America. Cambridge/ Massachusetts/ London/ England: Harvard University Press.

Stoler, A. L. (2016). Duress. Imperial durabilities in our times. Durham/ London: Duke University Press.

Taguieff, P-A. (2001). The force of prejudice: on racism and its doubles. Minneapolis/ London: University of Minnesota Press.

Tazzioli, M., Fuggle, S. & Lanci ,Y. (2015). Foucault and the history of our present, New York/ London: Palgrave Macmillan.

Tucker, L. G. (2007). Lockstep and dance: images of black men in popular culture. Jackson: University Press of Mississippi.

Vala, J., et al. ([1999] 2015). Expressões dos Racismos em Portugal. Lisboa: ICS.

Weaver, S. (2011). The rhetoric of racist humour: US, UK and global race joking. London/ New York: Routledge.

Published

2020-06-30

How to Cite

Cardão, M. (2020). O blackface em Portugal. Breve história do humor racista. Vista, (6), 121–142. https://doi.org/10.21814/vista.3063