The Performance of Public Television in Streaming Platforms: A Cartography of TV Brasil and TV Cultura on YouTube

Authors

  • Elton Bruno Barbosa Pinheiro Programa de Pós-graduação em Comunicação, Departamento de Comunicação, Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília, Brazil https://orcid.org/0000-0003-1465-1288
  • Paloma Ferreira Martins Departamento de Audiovisuais e Publicidade, Laboratório de Áudio, Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília, Brazil https://orcid.org/0000-0002-7038-8464

DOI:

https://doi.org/10.21814/vista.4446

Keywords:

public television, platformisation, YouTube, TV Brasil, TV Cultura

Abstract

This research provides an analytical reflection on the performance of Brazilian public television broadcasters in the socio-digital media environment of a streaming platform, namely YouTube, under the principles of public broadcasting advocated by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Bucci et al., 2012; Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2001). As a methodological framework, the study also adopts cartographic approach applied to communication research (Kastrup, 2007; Rosário & Coca, 2018) and the perspective of a "multiple case study" (Yin, 1994/2015) in mapping two Brazilian public broadcasters, TV Brasil and TV Cultura, on the YouTube platform. Without disregarding the complex Brazilian political moment, which impacts the Public Broadcasting Service of the country, especially by causing the extinction of the Board of Trustees (an organ of consultative and deliberative nature) and, therefore, promote the exclusion of the participation of society in the management of the Empresa Brasil de Comunicação, the analysis highlights a specific moment of the platformisation process (Poell et al., 2019) of public television in Brazil, where it is possible to: verify adaptations and inadequacies of the studied broadcasters to the digital platform environment, note how technological changes continue to impact television as a medium and language and underline some effects of communication through platforms in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elton Bruno Barbosa Pinheiro, Programa de Pós-graduação em Comunicação, Departamento de Comunicação, Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília, Brazil

Elton Bruno Pinheiro is a professor and permanent researcher in the Graduate Programme in Communication at the Faculty of Communication of the University of Brasília. He is a visiting researcher at the Communication and Society Research Centre at the University of Minho. He is the research leader of the research group Observatório da Radiodifusão Pública na América Latina (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico/University of Brasília) and a researcher at the Laboratório de Políticas de Comunicação – LaPCom (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico/University of Brasília).

Paloma Ferreira Martins, Departamento de Audiovisuais e Publicidade, Laboratório de Áudio, Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília, Brazil

Paloma Ferreira Martins holds a bachelor's degree in social communication — audiovisual from the Faculty of Communication at the University of Brasília. She is a member of the research group Observatório da Radiodifusão Pública na América Latina (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico/University of Brasília).

References

Ancine. (2020). Desafios para a regulamentação do vídeo sob demanda - Consolidação da visão do Conselho Superior do Cinema sobre a construção de um marco regulatório do serviço de vídeo sob demanda. https://antigo.ancine.gov.br/sites/default/files/consultas-publicas/not%C3%ADcia%20regulat%C3%B3ria%20CAvD%20para%20Consulta%20P%C3%BAblica.pdf

Bucci, E., Chiaretti, M., & Fiorini, A. M. (2012). Indicadores de qualidade nas emissoras públicas – Uma avaliação contemporânea. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216616

Constituição da República Federativa do Brasil de 1988 (1988). https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Coelho, L. (2016, 19 de março). O ‘binge-watching’ está matando o melhor das séries. Folha de S. Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/colunas/lucianacoelho/2016/03/1751945-o-binge-watching-esta-matando-o-melhor-das-series.shtml

Conviva. (2020, 27 de março). Streaming in the time of coronavirus. Conviva’s COVID-19 social & streaming report. https://www.conviva.com/state-of-streaming/covid-19streaming/

D'Andréa, C. (2020). Pesquisando plataformas online: Conceitos e métodos. EDUFBA.

Del Bianco, N. (2005). O tambor tribal de McLuhan. In E. Meditsch (Ed.), Teorias do rádio: Textos e contextos (Vol. 1, pp. 153–162). Editora Insular.

Diniz, Â. M. C. (2013). Uma história da TV Pública brasileira [Tese de doutoramento, Universidade de Brasília]. https://repositorio.unb.br/handle/10482/15462

Fagundes, C. S. (2020). Globoplay, Playplus e Youtube: Como emissoras de televisão aberta brasileira se inserem no fenômeno do streaming. In G. M. Ferreira & M. do C. S. Barbosa (Eds.), Anais do 43º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (pp. 1–15). Intercom.

Gillespie. T. (2010). The politics of ‘platforms’. New Media & Society, 12(3), 347–364. https://doi.org/10.1177/1461444809342738 DOI: https://doi.org/10.1177/1461444809342738

Kastrup, V. (2007). O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. Revista Psicologia & Sociedade, 19(1), 15–22. https://doi.org/10.1590/S0102-71822007000100003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822007000100003

McLuhan, M. (2000). Os meios de comunicação como extensões do homem (D. Pignatari, Trad.). Cultrix. (Trabalho original publicado em 1964)

McLuhan, M., & McLuhan, E. (1988). Laws of media: The new science. University of Toronto.

Marquioni, C. E. (2012). TV digital interativa brasileira: Redefinições culturais e inter-ações midiáticas em tempos de migração tecnológica [Tese de doutoramento, Universidade Tuiuti do Paraná].

Martins, P. F. (2022). A atuação da televisão pública em plataformas de streaming: Uma cartografia da TV Brasil e da TV Cultura no YouTube [Trabalho de conclusão de curso, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UNB. https://bdm.unb.br/handle/10483/31111

Massarolo, J. C., & Mesquita, D. (2016). Vídeo sob demanda: Uma nova plataforma televisiva. In Anais do 25° Encontro Anual da COMPÓS (pp. 1–24). Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação.

Nieborg, D., Poell, T., & Deuze, M. (2019). The platformization of making media. In M. Deuze & M. Prenger (Eds.), Making media (pp. 85–96). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1017/9789048540150.006 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvcj305r.8

Oliveira, P. B. de, & Marquioni, C. E. (2020). Plataformas streaming e as reconfigurações no modo de assistir Tv: O caso Netflix. In G. M. Ferreira & M. do C. S. Barbosa (Eds.), Anais do 43º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (pp. 1–15). Intercom.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2001). La radio y televisión pública: ¿Por qué? ¿Cómo? Consejo Mundial de Radio y Television.

Pinheiro, E. B. B. (2019). Radiodifusão sonora pública do Brasil: O processo de conformação do serviço e os desafios de sua integração no ambiente digital [Tese de doutoramento, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UNB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/35551

Poell, T., Nieborg, D., & Van Dikck, J. (2019). Platformisation. Internet Policy Review, 8(4). https://doi.org/10.14763/2019.4.1425 DOI: https://doi.org/10.14763/2019.4.1425

Rosário, N. M. D., & Coca, A. P. (2018). A cartografia como um mapa movente para a pesquisa em comunicação. Comunicação & Inovação, 19(41), 34–48. https://doi.org/10.13037/ci.vol19n41.5481 DOI: https://doi.org/10.13037/ci.vol19n41.5481

Souza, W. W. P. F. D. (2020). A resiliência do broadcast: O Globoplay e as tensões jurídicas na constituição do streaming no Brasil. In G. M. Ferreira & M. do C. S. Barbosa (Eds.), Anais do 43º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (pp. 1–15). Intercom.

Trivinos, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: A pesquisa qualitativa em educação. Atlas.

Van Dijck, J. (2013). The culture of connectivity. Oxford Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199970773.001.0001

Van Dijck, J., Poell, T., & De Wall, M. (2018). The plataform society: Public values in a connective world. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190889760.001.0001

Wolff, M. (2015). Televisão é a nova televisão: O triunfo da velha mídia na era digital (A. P. Corradini, G. Miranda & L. L. da Cunha, Trads.). Globo Livros. (Trabalho original publicado em 2015)

Yin, R. K. (2015). Estudo de caso: Planejamento e métodos (D. Grassi, Trad.). Bookman. (Trabalho original publicado em 1994)

YouTube. (s.d.-a). Pesquisa do YouTube. https://www.youtube.com/intl/ALL_pt/howyoutubeworks/product-features/search/#overview

YouTube. (s.d.-b). Sobre o YouTube. https://about.youtube/

Published

2023-06-30

How to Cite

Barbosa Pinheiro, E. B., & Ferreira Martins, P. (2023). The Performance of Public Television in Streaming Platforms: A Cartography of TV Brasil and TV Cultura on YouTube. Vista, (11), e023008. https://doi.org/10.21814/vista.4446

Issue

Section

Thematic Articles