History Portraits by Cindy Sherman: A Critique of the Idealisation of Canonical Representations Proposed by Art History
DOI:
https://doi.org/10.21814/vista.6307Keywords:
Cindy Sherman, photography, grotesque, identity, portraitsAbstract
This article analyses the photographic series History Portraits, created by Cindy Sherman between 1988 and 1990, with the aim of better understanding the strategies employed by the American artist to produce images that can be understood as a critique of the canonical system of representation imposed by established institutions such as art schools and museums. Sherman argues that this system is not formed by “natural” or “innocent” images, but rather by idealised figures that have influenced Western culture’s identity for centuries. This text uses as a reference the concept developed by Shearer West (2004) that a “portrait” is an essential form of cultural representation, capable of expressing the character, personality, social position, profession, age, and gender of the subject. The analytical tools used include the concepts of “portrait” (West, 2004), “grotesque” (Bakhtin, 1965/2010; Kayser, 1957/2013), “identity” (Butler, 1990/2017; Giddens, 1999/2002; Hall, 1996/2006), and an understanding of art from Danto’s (2003/2015a, 1986/2015b) perspective. To analyse these portraits, a method based on parameters defined by Erwin Panofsky (1955/2002) was employed, consisting of two stages: one dominated by comparative analysis and the other by interpretative synthesis. Through these analyses, it was observed that Sherman uses the grotesque in the photographs of this series as a rhetorical device to question the stereotypes conveyed by images established in art history.
Downloads
References
Argelaguet, J. M. (2007). O retrato (L. Serrão, Trad.). Ediclube.
Bakhtin, M. (2010). A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: O contexto de François Rabelais (Y. F. Vieira, Trad.). Hucitec. (Trabalho original publicado em 1965)
Baudrillard, J. (2007). A sociedade de consumo (A. Morão, Trad.). Edições 70. (Trabalho original publicado em 1970)
Berger, J. (1999). Modos de ver (L. Olinto, Trad.). Rocco. (Trabalho original publicado em 1972)
Berne, B. (2003, 1 de junho). Studio: Cindy Sherman. Tate Research Publication. https://www.tate.org.uk/art/artists/cindy-sherman-1938/studio-cindy-sherman
Brown, J. (2004). La monarquía espanola y el retrato de aparato de 1500 a 1800. In R. Argullol, F. Benito, J. Berger, C. Bernis, J. Brown, P. Burke, E. de Diego, J. L. Díez, J. Fletcher, C. G. Gual, F. V. Guarín Llombart, P. L. Entralgo, M. B. Mena Marquês, J. M. Nash, A. E. Pérez Sánchez, R. Rosenblum, J. Urrea, & J. Yarza Lauces (Eds.), El retrato (pp. 127–144). Fundación Amigos del Museo Prado; Galaxia Gutenberg.
Butler, J. (2017). Problemas de gênero: Feminismo e subversão da identidade (R. Aguiar, Trad.). Civilização Brasileira. (Trabalho original publicado em 1990)
Castells, M. (2018). O poder da identidade (K. B. Gerhardt, Trad.). Paz & Terra. (Trabalho original publicado em 1997)
Coelho, T. (2008). Olhar e ser visto. Comunique.
Cotton, C. (2010). A fotografia como arte contemporânea (M. S. M. Netto, Trad.). Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 2004)
Danto, A. C. (1990). Photography and performance. Cindy Sherman's stills. In S. Cindy (Ed.), Cindy Sherman: Untitled Film Stills: The complete untitled film stills (pp. 5–14). Rizzoli International Publications.
Danto, A. C. (2015a). O abuso da beleza: A estética e o conceito de arte (P. Süssekind, Trad.). Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 2003)
Danto, A. C. (2015b). O descredenciamento filosófico da arte (R. Duarte, Trad.). Autêntica. (Trabalho original publicado em 1986)
Entralgo, P. L (2004). Antropología del retrato. In R. Argullol, F. Benito, J. Berger, C. Bernis, J. Brown, P. Burke, E. de Diego, J. L. Díez, J. Fletcher, C. G. Gual, F. V. Guarín Llombart, P. L. Entralgo, M. B. Mena Marquês, J. M. Nash, A. E. Pérez Sánchez, R. Rosenblum, J. Urrea, & J. Yarza Lauces (Eds.), El retrato (pp. 35–42). Fundación Amigos del Museo Prado; Galaxia Gutenberg.
Fabris, A. (2004). Identidades virtuais: Uma leitura do retrato fotográfico. Editora UFMG.
Foucault, M. (2006). Microfísica do poder (R. Machado, Trad.). Graal. (Trabalho original publicado em 1977)
Giddens, A. (2002). Modernidade e identidade (P. Dentzien, Trad.). Zahar. (Trabalho original publicado em 1999)
Ginzburg, C. (2003). Mitos, emblemas, sinais: Morfologia e história (F. Carotti, Trad.). Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 1986)
Gompertz, W. (2013). Isso é arte? 150 anos de arte moderna, do impressionismo até hoje (M. Borges, Trad.). Zahar. (Trabalho original publicado em 2012)
Guarín Llombart, F. V. G. (2004). Historia, concepto, y prototipo del retrato como género artístico. In R. Argullol, F. Benito, J. Berger, C. Bernis, J. Brown, P. Burke, E. de Diego, J. L. Díez, J. Fletcher, C. G. Gual, F. V. Guarín Llombart, P. L. Entralgo, M. B. Mena Marquês, J. M. Nash, A. E. Pérez Sánchez, R. Rosenblum, J. Urrea, & J. Yarza Lauces (Eds.), El retrato (pp. 9–20). Fundación Amigos del Museo Prado; Galaxia Gutenberg.
Hall, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade (T. da Silva & G. Louro, Trads.). DP&A. (Trabalho original publicado em 1996)
Kanz R. (2008). Retratos (J. García, Trad.). Tashen. (Trabalho original publicado em 2002)
Kayser, W. (2013). O grotesco (J. Ginzburg, Trad.). Perspectiva. (Trabalho original publicado em 1957)
Krauss, R. (2006). Cindy Sherman: Untitled (1975-1993). In J. Burton (Ed.), Cindy Sherman. October files 6 (pp. 97–141). Massachusetts Institute of Technology.
Laneyrie-Dagen, N. (2013). Leer la pintura. Larousse. (Trabalho original publicado em 2002)
Memou, A. (2012). Pós-modernismo (F. Moraes, J. Abreu, & I. Koritowsky, Trads.). In J. Hacking (Ed.), Tudo sobre fotografia (pp. 422–423). Sextante. (Trabalho original publicado em 2012)
Moorhouse, P. (2014). Cindy Sherman: Phaidon focus. Phaidon.
Mulvey, L. (1983). Prazer visual e cinema narrativo (J. L. Vieira, Trad.). In I. Xavier (Ed.), A experiência do cinema (pp. 435–453). Graal.
Newall, D. (2009). Apreciar el arte: Entender, interpretar y disfrutar de las obras (M. V. Mata, Trad.). Blume. (Trabalho original publicado em 2009)
Owens, C. (1994). Beyond recognition: Representation, power and culture. University of California Press.
Panofsky, E. (2002). Significado nas artes visuais (J. Guinsburg & M. C. F. Kneese, Trads.). Perspectiva. (Trabalho original publicado em 1955)
Sodré, M., & Paiva, R. (2002). O império do grotesco. Mauad.
Sontag, S. (2007). Diante da dor dos outros (R. Figueiredo, Trad.). Companhia das Letras. (Trabalho original publicado em 2003)
Sporn, S. (2020, 23 de setembro). Fondation Louis Vuitton reopens with a two-part Cindy Sherman blockbuster. Galerie. https://galeriemagazine.com/cindy-sherman-fondation-louis-vuitton/
West, S. (2004). Oxford history of art: Portraiture. Oxford University Press.
Willianson, J. (2006). Imagens de “mulher”: A fotografia de Cindy Sherman (T. Segal, Trad.). Zazie Edições. (Trabalho original publicado em 1983)
Woods-Marsden, J. (2009). Cindy Sherman's reworking of Raphael's 'Fornarina' and Caravaggio's 'Bacchus'. Source, 28(3), 29–39. https://doi.org/10.1086/sou.28.3.23208539 DOI: https://doi.org/10.1086/sou.28.3.23208539
Wolf, N. (2018). O mito da beleza: Como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres (W. Barcelos, Trad.). Rosa dos Tempos. (Trabalho original publicado em 1991)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 André Melo Mendes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright, providing the journal with the right of first publication. The work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.