Papéis de mulher: narratividade e silenciamento na fotografia doméstica
DOI:
https://doi.org/10.21814/vista.3015Keywords:
Domestic Photography, Feminine Narratives, Rearrangement of Intimacy, SilencingAbstract
The following script presents the research results and review about the relationship between photography and the feeling of missing someone who's absent. By listening to stories of elderly people, and based on the methodology of photography as a memory trigger, some issues are highlighted and connected to the gender thematic. It was possible to realize through this research that family albums are organized mnemonic artifacts, and old women are most likely to preserve and construct narratives around them. By conflicting the female function of family memories' keeper with the current demands of amateur mediatization of photography, it's clear to see that albums were reconfigured for now the domestic registers are exposed in social media and old women no longer are given their previous social role, and now they are silenced.
Downloads
References
Aquino, L. (2016). Picture ahead: a Kodak e a construção do turista-fotógrafo. São Paulo: Edição do Autor.
Barthes, R. (1984). A câmara clara: notas sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
Batchen, G. (2006). Forget me not: Photography and remembrance. Princeton: Princeton Architectural Press.
Berger, J. (2003). Usos da fotografia, in J. Berger, Sobre o olhar (pp.53-65). Barcelona: Gustavo Gili.
Benjamin, W. (2012). A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica, in W. Benjamin, Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (pp.179-212). São Paulo: Brasiliense.
Boni, P. C. (2017). O uso da fotografia como disparadora do gatilho da memória: uma proposta metodológica para auxiliar o processo de recuperação e preservação da história, in M. O. Drigo, L. C. P. Souza, L. M. De Barros, M. R. Da Costa (eds). Imagem e conhecimento: que relação é essa, afinal? (pp.139-159). Jundiai: Paco Editorial.
Boni, P. C., Unfried, R. R., & Benatto, O. (2013). Memórias fotográficas: a fotografia e fragmentos da história de Londrina. Londrina: Midiograf.
Bosi, E. (2003). O tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial.
Bosi, E. (1994). Memória e sociedade: lembrança de velhos. São Paulo: Companhia das Letras.
Bourdieu, P. (2003). Un arte medio: ensaio sobre los usos sociales de la fotografia. Barcelona: Gustavo Gili.
Bourdieu, P. & Bourdieu, M.-C. (2006). O camponês e a fotografia. Revista de Sociologia e Política, 26, 31-39. Consultado em: http://revistas.ufpr.br/rsp/article/view/8103/5720 .
Hoffmann, M. L. (2010). Guardião de imagens: “memórias fotográficas” e a relação de pertencimento de um pioneiro com Londrina. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Londrina. Londrina, Brasil.
Kossoy, B. (2012). Fotografia & História. São Paulo: Ateliê Editorial.
Kossoy, B. (2007). Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. São Paulo: Ateliê Editorial.
Kracauer, S. (2009). A fotografia, in: S. Kracauer, O ornamento da massa: ensaios (pp.63-80). São Paulo: Cosac Naify.
Leite, M. M. (2001). Retratos de família: leitura da fotografia histórica. São Paulo: Edusp.
Lipovetsky, G. & Charles, S. (2004). Os Tempos Hipermodernos. São Paulo: Barcarolla.
Nora, P. (1993). Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História 10, 7-28. Consultado em: http://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/viewFile/12101/8763.
Oliveira, M. (2018). Saudades eternas: fotografia no limiar entre a morte e a eternidade. Londrina: Eduel.
Oliveira, M. de & Boni, P. C. (2015). Dos álbuns às redes virtuais: a midiatização das fotografias de família. Tríade: Comunicação, Cultura e Mídia, Sorocaba, v. 3, n. 5, 41- 57. Consultado em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/triade/article/view/2255/1944.
Pereira, A. C. (2015). Memória e História: o uso da mídia fotografia para a recuperação histórica da Usina Hidrelétrica de Capivara, na visão de antigos trabalhadores de Iepê. Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Londrina. Londrina, Brasil.
Perrot, M. (2005). As mulheres ou os silêncios da história. Bauru: Edusc.
Pollak, M. (1989). Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos vol. 2, no3, 3-15. Consultado em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2278/1417
Ricoeur, P. (1997). Tempo e narrativa: Tomo III. Campinas: Papirus.
Schapochnik, N. (1998). Cartões-postais, álbuns de família e ícones da intimidade. In N. Sevcenko (Ed.). História da vida privada no Brasil. República: da Belle Époque à Era do Rádio (pp.423-513). São Paulo: Companhia das Letras.
Sibilia, P. (2008). O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
Silva, A. (2008). Álbum de família: a imagem de nós mesmos. São Paulo: Senac.
Sontag, S. (2003). Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras.
Teixeira, J. de O. (2013). A proposta metodológica da fotografia como disparadora do gatilho da memória: aplicação à história de Telêmaco Borba - PR (1950-1969). Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Londrina. Londrina, Brasil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright, providing the journal with the right of first publication. The work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.