From Gianni to Donatella: The Perpetuated Imaginary at Versace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/vista.6182

Keywords:

fashion, social imaginary, Versace, brand

Abstract

This study applies the theory of the imaginary, as developed by Gilbert Durand and Michel Maffesoli, to examine the Versace brand. The primary objective is to explore how the brand’s imaginary has been sustained following the death of its founder, Gianni Versace, who was murdered in 1997, and the subsequent leadership of Donatella Versace, then responsible for the brand’s public relations. The research employs a symbolic hermeneutic analysis to investigate how the brand’s imagery is projected through its designers’ collections. The interplay between symbolic imagination and hermeneutics provides insights into the creative process and the brand’s continuity over time. To this end, eight representative images from Gianni and Donatella’s collections were selected to identify the symbols and creative processes that bridge the brand’s past and present. The analysis explores Gianni’s enduring influence on Donatella’s work and the perpetuation of the brand’s imagery in postmodern society. The findings contribute to the broader academic discourse on symbolic imagination from a multidisciplinary perspective, offering a foundation for future research in both symbolic imagination and the historical continuity of the Versace brand.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suellen Cristina Vieira, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem, Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, Brazil

Suellen Cristina Vieira is a doctoral candidate in the Postgraduate Programme in Language Sciences. She holds a master’s degree in the same field, a postgraduate qualification in Business Management, and a bachelor’s degree in Fashion Design from the Universidade do Sul de Santa Catarina, Brazil. She is a lecturer in the undergraduate Fashion Design programme at the Universidade do Sul de Santa Catarina and a researcher affiliated with the Research Group on Imaginary and Everyday Life at the same institution. She is also a visiting researcher at the Communication and Society Research Centre at the University of Minho, Portugal. She is a recipient of a scholarship from the Sandwich PhD Programme Abroad, funded by the Brazilian Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES).

Beatriz Aguiar, Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, Brazil

Beatriz Aguiar graduated in Fashion Design from the Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, Brazil.

References

Bourdieu, P. (2007). O poder simbólico (M. H. Kühner, Trad.). Bertrand Brasil. (Trabalho original publicada em 1989)

Costa, V. L. de M. (2000). Esportes e riscos nas montanhas: Um mergulho no imaginário. Manole.

Durand, G. (2002). As estruturas antropológicas do imaginário (H. Godinho, Trad.). Editora Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1960)

Estevão, I. M. (2020, 12 de março). Temporada de outono/inverno 2020 confirma a força do fetichismo. Metrópoles. https://www.metropoles.com/colunas/ilca-maria-estevao/temporada-de-outono-inverno-2020-confirma-a-forca-do-fetichismo

A extravagância de Versace. (1996, 13 de outubro). Folha de S. Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1996/10/13/revista_da_folha/3.html

Farfetch. (2018, 12 de maio). O trench coat reinventado. https://www.farfetch.com/br/style-guide/trends-subcultures/trench-coat-reinventado/

Ferreira-Santos, M. (2004). Cultura imaterial e processos simbólicos. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, (14), 139–151.

Ferreira-Santos, M., & Almeida, R. de. (2012). Aproximações ao imaginário: Bússola de investigação poética. Képos.

Grife italiana Versace encerra atividades no Brasil. (2019, 17 de janeiro). Época Negócios. https://epocanegocios.globo.com/Empresa/noticia/2019/01/grife-italiana-versace-encerra-atividades-no-brasil.html

Guerra, P., & Figueredo, H. G. (2018). Today your style, tomorrow the world: Punk, moda e imaginário visual. Modapalavra, 12(23), 74–111. https://doi.org/10.5965/1982615x12232019073

Maffesoli, M. (2010). O ritmo da vida: Variações sobre o imaginário (C. Marques, Trad.). Editora Século. (Trabalho original publicado em 2004)

Maffesoli, M. (2014). O tempo das tribos: Declínio do individualismo nas sociedades de massa (M. de L. Menezes, Trad.). Forense Universitária. (Trabalho original publicado em 1988)

Maffesoli, M. (2016). A ordem das coisas: Pensar a pós-modernidade (A. Chiquieri, Trad.). Forense Universitária. (Trabalho original publicado em 2016)

Malrieu, P. (1996). A construção do imaginário (S. S. e Silva, Trad.). Instituto Piaget. (Trabalho original publicado em 1967)

Martin, R. (1999). Versace (E. A. Ribeiro, Trad.). Cosac & Naify. (Trabalho original publicado em 1997)

Morin, E. (2000). Os sete saberes necessários à educação do futuro (C. E. Silva & J. Sawaya, Trads.). Editora Cortez. (Trabalho original publicado em 1999)

Pitta, D. P. R. (2005a). Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. CRV Editora.

Pitta, D. P. R. (2005b). Ritmos do imaginário. Editora Universitária UFPE.

Reynolds, S. (2007). Bring the noise: 20 anos escrevendo sobre hip rock e hip hop. Faber & Faber Limited.

Simmel, G. (2001). O conflito como socialização (M. Koury, Trad.). Revista Brasileira de Sociologia, 10(30), 568–573.

Tonin, J., & Azubel, L. (2016). Comunicação e imaginário. EDIPUCRS.

Versace: Uma história de amor e morte. (2019). Como Fui Atendida. https://comofuiatendida.com.br/2019/10/16/versace-uma-historia-de-amor-e-morte/

Vieira, S. C. (2020). Moda, artesanato e imaginário social: O slow fashion como potência simbólica na sociedade pós-moderna [Dissertação de mestrado, Universidade do Sul de Santa Catarina]. RUNA. https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/2082

Published

2025-04-23

How to Cite

Vieira, S. C., & Aguiar, B. (2025). From Gianni to Donatella: The Perpetuated Imaginary at Versace. Vista, (15), e025003. https://doi.org/10.21814/vista.6182