Interwoven Letters and Images: Typography as an Aesthetic Element in Fashion Magazines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21814/vista.6274

Keywords:

fashion, typography, fashion magazines, editorial design, image

Abstract

This article examines the intersections between fashion and typography through an investigation of the graphic design of specialised fashion magazines, both historical and contemporary. It first explores the relationship between fashion and modern serif typefaces, highlighting the significance and predominance of typographic style in the communicative and aesthetic processes of these publications. The discussion then turns to the imagery of typography in magazines, arguing that words acquire a distinct iconographic and visual value in their graphic design, transcending their purely verbal function. Through iconographic, documentary, and historical research, this article explores aspects such as the morphology and composition of typefaces, demonstrating how these elements sustain the visual identity and reinforce the graphic and editorial positioning of fashion periodicals. Adopting a qualitative approach that combines synchronic and diachronic analyses, the article analyses sample pages from Brazilian and international publications whose editorial scope encompasses conceptual fashion as well as fashion and luxury, including V Magazine, Interview, Dazed & Confused, Numéro, Elle, Vogue, LOfficiel and Harpers Bazaar. In the context of fashion, typography cannot be regarded as a neutral or merely functional element; rather, by breaking conventional standards of legibility and readability, it plays an active role in the construction of narratives, communication, and visual identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márlon Uliana Calza, Investigador independente, Porto Alegre, Brazil

Márlon Uliana Calza holds a PhD in Communication and Information from the Federal University of Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil. He is an experienced advertising executive, senior art director, and freelance researcher.

References

Ambrose, G., & Harris, P. (2009). Fundamentos de design criativo (A. Evers, Trad.). Bookman. (Trabalho original publicado em 2003)

Angeletti, N., & Oliva, A. (2006). In Vogue: The illustrated history of the world's most famous fashion magazine. Rizzoli.

Bailey, G. (2017). Harper’s Bazaar 150 years. The greatest moments. Abrams.

Blackman, C. (2007). 100 años de ilustración de moda (R. Diéguez Diéguez, Trad.). Blume. (Trabalho original publicado em 2007)

Bodoni, G. (1788). Manuale tipografico. Edição de autor.

Bringhurst, R. (2008). Elementos do estilo tipográfico: Versão 3.0 (A. Stolarski, Trad.). Cosac Naify. (Trabalho original publicado em 2004)

Buggy, L. A. C. (2018). O MECOTipo: Método de ensino de desenho coletivo de caracteres. Estereográfica; Serifa Fina.

Calza, M. U. (2015). A identidade visual no projeto gráfico de revistas de moda [Tese de doutoramento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul].

Clair, K., & Busic-Snyder, C. (2009). Manual de tipografia: A história, a técnica e a arte (J. da Fonseca, Trad.). Bookman. (Trabalho original publicado em 1999)

Flor, M. (2021). Os segredos de ouro do lettering: Design de letreiros, do esboço à arte final. Olhares.

Gruszynski, A. C., & Calza, M. (2013). Projeto gráfico: A forma de um conceito editorial. In R. Schwaab & F. Tavares (Eds.), A revista e seu jornalismo (pp. 203–220). Editora Penso.

Heitlinger, P. (2006). Tipografia: Origens, formas e uso das letras. Dinalivro.

Joffily, R. (1991). O jornalismo e produção de moda. Nova Fronteira.

Kazanjian, D. (2011). Vogue: The covers. Abrams Books.

Leslie, J. (2003). Novo design de revistas (M. da G. Pinhão, Trad.). Gustavo Gili. (Trabalho original publicado em 2003)

Meggs, P. B., & Purvis, A. W. (2009). História do design gráfico (C. Knipel, Trad.). Cosac Naify. (Trabalho original publicado em 2007)

Mouillaud, M., & Porto, S. D. (Ed.). (2002). O jornal. Da forma ao sentido. Editora UnB.

Niemeyer, L. (2006). Tipografia: Uma apresentação. 2AB.

Peón, M. L. (2009). Sistemas de identidade visual. 2AB.

Rossi, F. M. (2017). Il nuovo caratteri & comunicazione visiva. Introduzione allo studio della tipografia. IkonaLíber.

Simmel, G. (2008). A moda (A. C. Santos, Trad.). Revista Iara, 1(1), 163–188.

Tubaro, I. (2012). Delle lettere. Manuale di calligrafia e tipografia: Dalla teoria alla progettazione. Hoepli.

Unger, G. (2016). Enquanto você lê (M. Galvão, Trad.). Estereográfica. (Trabalho original publicado em 2006)

Warde, B. (2010). A taça de cristal ou a impressão deve ser invisível (F. Santos, Trad.). In M. Bierut, J. Helfand, S. Heller, & R. Poynor (Eds.), Textos clássicos de design gráfico (pp. 58–61). WMF Martins Fontes.

Wheeler, A. (2008). Design de identidade da marca: Um guia completo para a criação, construção e manutenção de marcas fortes (J. da Fonseca, Trad.). Bookman. (Trabalho original publicado em 2006)

Zappaterra, Y. (2009). Diseño editorial. Periódicos y revistas. Gustavo Gili.

Published

2025-04-23

How to Cite

Calza, M. U. (2025). Interwoven Letters and Images: Typography as an Aesthetic Element in Fashion Magazines. Vista, (15), e025002. https://doi.org/10.21814/vista.6274