“Hoje, fotografia no museu" reflexões em torno de uma interseção

Authors

  • Lucas Mendes Menezes Departamento de História da Arte e Arqueologia, Université Paris 1 Panthéon Sorbonne, França

DOI:

https://doi.org/10.21814/vista.2992

Keywords:

photography, museum, collection, exhibition

Abstract

In 1961, the Foto Clube de Minas Gerais, in partnership with the Museum of Art of Belo Horizonte, organized the "V International Exhibition of Photographic Art". The exhibition's unprecedented partnership is the starting point for the analysis of this generation of photographers from Minas Gerais, as well as the context of production and reception of their images. The case will also serve as a reference for a discussion on the entering of photographs in collections of art centers and museums in Brazil and abroad. The work of Eugênio Vidigal Amaro, a Portuguese amateur photographer based in Minas Gerais, will be also discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, R. (2008). Os salões municipais de belas artes e emergência da arte contemporânea em Belo Horizonte: 1960-1969. Tese de Doutoramento, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Unicamp, São Paulo, Brasil. Retirado de http://www.repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/280775/1/Andrade_RodrigoViva s_D.pdf

Bourdieu, P. (1965). Un art moyen – essai sur les usages de la photographie. Paris: Les Éditions de Minuit.

Chartier, R. (1990) A História Cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil.

Costa, H. & e Rodrigues, R. (1995). A Fotografia Moderna no Brasil. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ.

Dobranszky, D. (2008). A legitimação da fotografia no museu: o Museum of Modern Art

de Nova York e os anos Newhall no Departamento de fotografia. Tese de Doutoramento,

Instituto de Artes, Unicamp, São Paulo, Brasil.

Fabris, A. (2011). O desafio do olhar – Fotografia e artes visuais no período das vanguardas históricas. São Paulo: Martins Fontes.

Mello, M. (1998). Arte e Fotografia: o movimento pictorialista no Brasil. Rio de Janeiro: Funarte.

Poivert, M. (1993). Les relations internationales du pictorialisme au tournat du siècle. In M. Poivert (ed.), Le salon de photographie – Les écoles pictorialistes en Europe et aux États Unis vers 1900. Paris: Musée Rodin.

Poivert, M. (1992). Le pictorialisme en France. Paris: Hoëbeke.

Published

2018-06-26

How to Cite

Mendes Menezes, L. (2018). “Hoje, fotografia no museu" reflexões em torno de uma interseção. Vista, (2), 15–40. https://doi.org/10.21814/vista.2992